czwartek, 30 kwietnia 2020

czwartek, 30 kwietnia 2020 ,, Skąd się bierze prąd?"- zajęcia poranne 4 godziny

 czwartek, 30 kwietnia 2020 

Tematyka tygodnia: ,,Chronimy środowisko."

Temat dnia: ,, Skąd się bierze prąd?"



Zajęcia poranne - 4 godziny

1./ Zabawy ruchowe- 1 godz.
- zabawa ruchowa ,, Awaria";
- rozgrzewka do piosenki ,, Ręce do góry";
- zabawa ruchowa : ,, Lampa- nos";

2./ Poznawanie przyrody i świata- 1 godz.
-  poznanie naturalnych źródeł energii i rodzajów elektrowni;
-  poznanie do czego prąd jest potrzebny ludziom;
- poznanie zasad bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi ;
- poznanie znaku ostrzegawczego ,, Uwaga! Prąd!", jego znaczenia i miejsc występowania ;

3./ Edukacja językowa- 1,5 godz.
- praca z wierszem ,, Bajka o prądzie"; słuchanie uważne tekstu;
- praca z tekstem opowiadania ,, Prąd elektryczny";
- udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu ;
- wypowiedzi dowolne dzieci na temat tekstu ;
- zabawa słowna- masażyk ,, Pożyteczne urządzenia"  ;

4./ Muzyka- 0,5 godz.
- nauka piosenki ,, Jeden pstryk";
- tworzenie akompaniamentu do melodii piosenki.;


Witam Was Kochani i zapraszam na zajęcia.

Na początek proponuję rozgrzewkę przy piosence ,, Ręce do góry".
Obejrzyjcie teledysk i naśladujcie ruchy małpek.



1. Zabawa ruchowa „ Awaria”-dzieci udają zabawki zasilane prądem poruszają się po sali. Rodzic puszcza muzykę. Na hasło: „Awaria” dzieci zatrzymują się i stoją bez ruchu. 

2.Posłuchajcie wiersza pt. „ Bajka o prądzie” a następnie odpowiedzcie na pytania:
- O czym jest mowa w wierszu?
- Gdzie powstaje prąd?
- Dlaczego kable są gumą oblane?
- Do czego potrzebny jest prąd?
- Czy prąd jest bezpieczny?


 ,, Bajka o prądzie"

Mamo! 
Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd? 
Jak się mieści w cienkim drucie? 
I czy nie chce z niego uciec?
Czy to on w żarówce świeci? 
Powiedz, bo pytają dzieci. 
Spójrz przez okno. Tam w oddali 
Widać dach potężnej hali. 
Wewnątrz zaś turbiny duże 
Wciąż wirują w pary chmurze. 
Tak się rodzi prąd dosłownie. 
Co widzimy? 
Elektrownię! 
Mamo! 
Powiedzże, czym jest prąd, bo wiedzieć chcę! 
Prąd to małe elektrony, 
Które gnają jak szalone. 
Tylko w drutach pędzić lubią. 
W drewnie, w gumie wnet się gubią.
I dlatego sprawdźcie same,
Kable gumą są oblane.
Elektrony dzięki temu 
Biegną prosto tam, gdzie chcemy: 
Do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki. 
I tak gnają, drogie dzieci, 
Że w żarówce drut aż świeci,
W odkurzaczu silnik wyje, 
A zmywarka garnki myje. 
Prąd pomaga w pracy mamie, 
Gdy chce sprzątać, zrobić pranie. 

TERAZ NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY:
PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY, 
WIĘC NIE RÓBCIE NIC NIM SAME. 
LEPIEJ ZAWOŁAJCIE MAMĘ!
TERAZ ŚWIATŁO PSTRYK! 
ZGASIMY I OPOWIEŚĆ ZAKOŃCZYMY

3.Zabawa ruchowa „Lampa nos” rodzic wskazuje na lampę lub nos, głośno wypowiadając te słowa. Dzieci naśladują rodzica. Rodzic może wprowadzić w błąd i dotykając nosa powiedzieć lampa. Dzieci muszą uważać żeby się nie pomylić. 

4. Obejrzyjcie ilustracje. Pokazują one skąd z przyrody czerpiemy naturalną energię.

Naturalne źródła energii:
  
I./Zagadka

Wyglądem przypomina ogromną kulę

jego promienie dostarczają energii,
którą można przetwarzać bez końca. 
Smutno jest nocą, gdy nie ma...

 KOLEKTORY SŁONECZNE


II./ Zagadka:
 
Twoim latawcom latać pozwala, 
czasem ogromne drzewa powala. 
Jesienne liście z gałęzi rwie
I zawsze wieje tam dokąd chce.











 ELEKTROWNIA WIATROWA


 III./ Zagadka:



Możesz jej siłę zamienić w prąd,  
gdy na rzece stoi przeszkoda
i z uporem ją piętrzy, 
aby napędzić koła wodne. 
Tak, dobrze myślisz to dzięki niej, 
porusza się koło młyńskie.


 
 ELEKTROWNIA WODNA


5. „Pożyteczne urządzenia”zabawa słowna masażyk. 
Dziecko z rodzicem w parze na zmianę wykonują masażyk na plecach.

 „W moim domu mówię wam Ja urządzeń dużo mam. -rysujemy domek na plecach
Gdy do prądu włączę je, 
Życie lżejsze staje się. -uderzamy dwoma palcami
Już lokówkę podłączyłam 
Śliczne loki nakręciłam. -rysujemy spirale od góry do dołu 
Gdy żelazko się nagrzało, 
Pięknie bluzkę prasowało-otwartymi dłońmi masujemy plecy 
Teraz wodę ja nalewam 
i w czajniku ją podgrzewam-uderzamy paluszkami po całych plecach  
W domu już czyściutko mam, 
bo odkurzacz sprząta sam -piąstką masujemy plecy.
Urządzenia elektryczne, 
są tak bardzo pożyteczne -rysujemy uśmiechniętą buźkę.
Uciekajmy teraz stąd, -paluszkami uderzamy po całych plecach              

Czy poczułeś mały prąd?" - łaskoczemy pod paszką.
 
6.„Prąd elektryczny”słuchanie opowiadania J.Myślińskiej.                        

Po wysłuchaniu opowiadania spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Co dzieje się gdy zabraknie w domu prądu?
- Jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi?
- Jak nazywa się pan, który naprawia urządzenia elektryczne? 

„W domu Kasi zabrakło prądu. Wystarczyło jedno „pstryk” i wszystkie urządzenia przestały działać. Tatuś zadzwonił po pana elektryka. Pan elektryk obiecał, że przyjdzie po południu, ale niestety, do tego czasu w domu było jakoś dziwnie. Światło nie działało. Mama nie mogła wyprać ani wyprasować Kasi ubranek, nie mogła nawet wysuszyć jej włosów. Tata nie mógł zrobić jej ulubionych tostów. Nie działało radio ani telewizor. Jednym słowem cały dom stanął na głowie. W końcu pojawił pan elektryk. Jak tylko przyszedł, pooglądał uważnie gniazdka i kabelki, coś tam dotknął takim swoim specjalnym śrubokrętem, pogrzebał w specjalnej skrzynce, a potem zrobił „pstryk” i prąd wrócił jak za dotknięciem czarodziejskiej różyczki. Kasia z zaciekawieniem obserwowała jego pracę. -Proszę pana, czy z pana jest taki prądowy czarodziej? -zapytała dziewczynka bawiąc się swoim długim warkoczem. -O nie -zaśmiał się pan elektryk. -Ja naprawiam elektryczność. Myślę, że prąd przestał działać przez wczorajszą burzę. Pamiętaj Kasiu, że podczas burzy wszystkie urządzenia powinny być zawsze wyłączone. Pan elektryk wyjaśnił też Kasi, że z prądem nie ma żartów i dlatego dzieci nie powinny same korzystać z urządzeń elektrycznych. Bo prąd jest pożyteczny, ale może też wyrządzić krzywdę. Każdy też musi pamiętać, że podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi trzeba mieć suche ręce. Ważne jest, żeby nie włączać jednocześnie zbyt wielu urządzeń elektrycznych, bo też mogą przestać działać. Teraz Kasia poczuła się bardzo mądrą dziewczynką, wiedziała przecież tyle na temat prądu i chciała się tą wiedzą ze wszystkimi podzielić. Wytłumaczyła nawet swojemu starszemu bratu Kubie, że nie wolno mu zapominać o tym, że kiedy wychodzi z domu musi wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, żelazko, grzałkę i lampki. -Bo pożaru w domu to byśmy nie chcieli, prawda? -podsumowała Kasia z poważną miną”.

7.Poznajcie znak ,,Uwaga prąd”.


- Czy wiecie, gdzie taki znak się znajduje? 
- Dlaczego jest on umieszczany?

8. Obejrzyjcie film Firmy ,,TAURON”„Włącz ostrożność”.

Poznacie zasady bezpiecznego obchodzenia się z prądem.  Zauważcie, że prąd może być bardzo niebezpieczny. 

Prośba do rodziców.
Pokażcie Państwo dziecku jak prawidłowo włączać i wyłączać wtyczkę. Wyjaśnijcie dzieciom, że nie powinny samodzielnie, bez opieki dorosłych  włączać i wyłączać urządzeń elektrycznych  Zwrócenie uwagi na to, że nie można dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami oraz korzystać z urządzeń, które są uszkodzone. 
Dla utrwalenia tych ważnych informacji można wykorzystać poniższy filmik.


 9./  Na zakończenie naszego spotkania proponuję Wam piosenkę, która pokaże jak codziennie możecie chronić przyrodę. Spróbujcie nauczyć się śpiewania refrenu piosenki.
Wymyślcie do piosenki dowolny akompaniament na przedmiotach codziennego użytku / np. łyżki, wałek, garnek, itp./ Zaśpiewajcie i zagrajcie razem z rodzicami.
 



Pora kończyć dzisiejsze spotkanie. 
Teraz zajęcia poprowadzi pani Asia.
Spotkamy się dopiero w poniedziałek.

Życzę Wam udanego weekendu.
Pa !











poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...