poniedziałek, 1 czerwca 2020

poniedziałek, 1 czerwca 2020 ,, Święto dzieci"

poniedziałek, 1 czerwca 2020

Tematyka tygodnia: ,, Dzień dziecka"

Temat dnia: ,, Święto dzieci"





 Witam Was w dniu Waszego Święta!

Życzę Wam dzieciaki,
Miejcie wesołe buziaki.
Lodów w każdą niedzielę,
A dziś prezentów wiele.









 1./ Powitanie:


-Witam wszystkich, którzy wstali „prawą nogą”

są weseli, sympatyczni i gotowi do zabawy.

/Niech do mnie pomachają ręką i ładnie się uśmiechną./


-Witam również tych, którzy wstali „lewą nogą”

są niewyspani, smutni, źli, zmęczeni.

/Niech udają, że machają rękami i zrobią „kwaśną minę”./


Stoimy ramię przy ramieniu

Możemy być wielcy w oka mgnieniu

Możemy być całkiem mali

Lecz nigdy nie będziemy sami !

/Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki ./

 Proponuję Wam poranne ćwiczenia. Pomysły znajdziecie na filmie poniżej.

















Pamiętajcie o dokładnym umyciu rąk!
2./ Obejrzyj krótką prezentację z wierszem o dzieciach z różnych stron świata. Porozmawiaj z rodzicem na ten temat.
















Wysłuchaj również piosenki o dzieciach z różnych stron świata.

 

2./ Wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego.


Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla nich

mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 Później zadajemy dzieciom pytania na jego temat, np.:
- Czy ktoś może Cię bić? 
- Czy ktoś może zabrać Cię z dala od mamy i taty? - Czy ktoś może zakazać Ci się bawić? 
- Czy ktoś może Cię zmusić do zrobienia czegoś złego?, itp.


3./
Wysłuchanie piosenki „Piosenka o prawach dziecka”.

Wspólne śpiewanie refrenu.

Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński


Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.


4./ Jakie mamy prawa?- rozmowa z dzieckiem, na podstawie wiersza i piosenki. Uświadomienie praw jakie mają dzieci.
Dzieci mają prawo do:
– miłości i szacunku
-życia w rodzinie
– prywatności
– radości
– niewiedzy
– niepowodzenia i łez
– zabawy i wypoczynku
– nauki
– wyrażania własnych myśli i uczuć
– przeciwstawienia się złu
– leczenia
– do życia bez przemocy
Uświadomienie dzieciom, że zawsze mogą liczyć na pomoc ze strony dorosłych i nie są sami ze swoimi problemami.

5./ Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.
Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza:
Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają  i zataczają rękami  koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).
6./ Posłuchaj piosenkę ,, Jesteśmy dziećmi". Naucz się śpiewać refren piosenki. Wymyśl dowolny akompaniament.




7./ Kolorowanka online ,, Dzieci świata"

 https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dzieci-swiata/#

8./ Praca plastyczna- ,,Planeta Dzieci" – kula ziemska z odbicia z folii bąbelkowej i odcisków palców.
Etapy pracy pokazano na zdjęciach poniżej.




























 
9./ Zabawy matematyczne:

 

- Szczypce w ruch

Do tej zabawy potrzebne nam są pojemniki w postaci wytłoczek po jajkach albo foremek na muffiny, szczypce do grilla czy cukru w kostkach i dowolne drobne elementy. Na dnie pojemnika kładziemy karteczki z cyframi, a zadaniem dziecka jest włożyć do niego tyle przedmiotów, ile wskazuje cyfra. W tej zabawie świetnie sprawdzają się guziki, kamyki czy małe pompony pasmanteryjne.














  

- Wyszukaj i policz

Do tej zabawy dobrze jest mieć przygotowany stały zestaw pomocy edukacyjnych. Mogą to być guziki czy koraliki w określonych kolorach albo wydrukowane szablony. Rozkładamy je na stoliku i prosimy o odnalezienie i policzenie np. czerwonych koralików, zielonych guzików, pszczółek czy biedronek. Na koniec dziecko ma odnaleźć kartę z cyfrą odpowiadającą ilości.

- Rysowanie paluszkiem

Do pudełka (np. po butach) wsypujemy piasek. Losujemy kartę i prosimy dziecko, żeby narysowało paluszkiem w piasku kształt wylosowanej cyfry.

- Losowanie

Przed tą zabawą można wybrać się na spacer w poszukiwaniu skarbów. Kamyki, patyczki, szyszki będą doskonale się nadawały. Skarby wsypujemy do worka i prosimy o wylosowanie 5 szyszek. Dziecko musi zaangażować w tę zabawę zmysł dotyku. Na końcu prosimy o wskazanie karty z cyfrą 5.

 10./  Propozycje zabaw z dziećmi w domu.


















Na dzisiaj to już wszystko.
Zapraszam Was jutro na bloga pani Oli.

Życzę Wam wspaniałego Dnia Dziecka!
Pozdrawiam!

poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...