poniedziałek, 8 czerwca 2020

26.03.2020 Zakładamy wiosenną hodowlę.

Witam Was Kochani!

poniedziałek, 8 czerwca 2020 ,, Mój przyjaciel - pies i kot"

poniedziałek, 8 czerwca 2020 

Tematyka tygodnia: ,, Zwierzęta"

Temat dnia: ,, Mój przyjaciel - pies i kot"
  




Wszyscy są.
Witam Was !
Zaczynamy, już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty
raz, dwa, trzy.



















1./ Proponuję na rozgrzewkę kilka ćwiczeń gimnastycznych. Przebierzcie się w wygodny strój do ćwiczeń i wykonujcie ćwiczenia tak jak pokazano na filmie.


















Mam nadzieję, że dokładnie wykonaliście wszystkie ćwiczenia kilkakrotnie.
Pamiętajcie o umyciu rąk po skończonej gimnastyce.

















2./ W tym tygodniu będziemy rozmawiali o zwierzętach domowych.
Dzisiaj poznamy bliżej naszych przyjaciół - psa i kota.

Posłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na pytania.


Zwierzę "– istota czująca” B. Pierga

Kiedy z kotem dokazujesz,
to pamiętaj, że kot czuje.
Czasem nie ma już ochoty
na zabawy oraz psoty. 
Pies, choć łasi się bez przerwy,
także może nie mieć werwy
na igraszki oraz głaski.
Okaż mu więc trochę łaski!
Żółwie, rybki oraz koty
to żyjące są istoty!
A najmniejszy nawet zwierz
chce być szanowany też. 
Więc o swego przyjaciela
dbaj nie tylko, gdy niedziela.
Wiedz, że każdy człowiek wielki
ludzki jest dla stworzeń wszelkich.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza.

  • O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?

  • Jak należy dbać o zwierzęta domowe?

  • O czym trzeba pamiętać bawiąc się ze swoim zwierzątkiem?

3./ Wypowiedzi dzieci na temat:  Co robi przyjaciel zwierząt, a czego robić nie powinien?


Przyjaciel zwierząt nie może (podawanie propozycji przez dzieci): – ich krzywdzić,
– denerwować, szczuć,
– rzucać w nie kamieniami,
– bić, kopać.

Przyjaciel zwierząt powinien: – karmić je,
– wychodzić z nimi na dwór,
– kąpać je,
– bawić się z nimi,
– aktywnie działać na rzecz ich ochrony,
– chodzić na badania do weterynarza,
– reagować na krzywdy zadawane przez innych ludzi (uświadamiać ich).

4./ Swobodne wypowiedzi na temat psów i kotów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby zwierząt, obowiązki opiekunów oraz poczucie odpowiedzialności za zapewnienie zwierzętom godziwych warunków życia. O czym musimy pamiętać, decydując się na własne zwierzę domowe?

Żywa istota – to nie zabawka, trzeba mieć miejsce i zgodę rodziców, trzeba sprzątać po niej i karmić, wyprowadzać na spacery, nie można jej wyrzucić, gdy nam się znudzi.
5./ Omówienie budowy, trybu życia, zwyczajów psa i kota.
 Pomocne mogą być poniższe ilustracje.
 
– Jak zbudowany jest pies i kot?


– Jakie cechy wspólne mają te zwierzęta?


– Czym różnią się te zwierzęta?


– Czym żywią się szczenięta i małe koty, a czym dorosłe psy i koty?
(małe żywią się mlekiem matki, dorosłym należy podawać świeże pożywienie z witaminami i wodą do picia)



DOROSŁY PIES

 SZCZENIAKI PIJĄ MLEKO OD SWOJEJ MAMY

PIESKI, KIEDY UROSNĄ JEDZĄ KARMĘ Z MISKI

 DOROSŁY KOT
 KOCIĘTA PIJA MLEKO OD SWOJEJ MAMY
DOROSŁY KOT ZJADA KARMĘ Z MISKI

6./ Żeby bliżej poznać kota i psa obejrzyjcie krótkie filmy o zwyczajach tych zwierząt.
Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści filmów.


































7./ Opowiadanie „Domowi ulubieńcy” Magdalena Tokarczyk.
 
– Kto może mieszkać z nami w domu?

Pani dziś przedszkolakom takie pytanie zadała. Wszystkie dzieci chwilę pomyślały i jedno po drugim zaraz Pani odpowiadały:

– Mieszka z nami mama, tata… siostra i brat.

– Mieszka z nami babcia, dziadek i wujek Stach.

Mały Antoś, który zawsze po cichutku siedział, chwilę pomyślał i tak odpowiedział:.

– Z nami w domu mieszka mój pies As, który zawsze szczeka z rana i wszystkich budzi, by nikt do pracy i przedszkola nie się nie spóźnił.

Dzieci chwilę się zastanawiały co też Antoś opowiada, ale po chwilach namysłu dzieci jedno za drugim do odpowiedzi rączki podnosiły i Pani mówiły:

– Ze mną pokój dzieli moja złota rybka, co w akwarium pływa – Kasia głośno rzekła.

– A ze mną mieszka mój kotek Puszek, co mleko pije  i śpi po całych dniach – tak powiedział wszystkim Staś.

Ania kolegom opowiadała, że w klatce chomik swój domek ma i stoi na komodzie w pokoju brata. Codziennie tam harce urządza, bo ma przygotowany plac zabaw, który tata w klatce mu zamontował. A u Emilki w domu papuga mieszka, a u Jacka świnka morska i królik miniaturka swój kąt ma, a u Agatki mieszkają kanarki dwa.

I tak się okazało, że w domu poza mamą, tatą, siostrą czy bratem również zwierzęta mieszkają i o nich domownicy dbać mają. Bo taki domowy pupil to nie zabawka, Pani wszystkim powiedziała i jak dbać o zwierzęta przedszkolakom przypomniała.


Rozmowa nt. wysłuchanego opowiadania, można zadać pomocnicze pytania np.

1. Kto może mieszkać z nami w domu?

2. Jakie zwierzęta mieszkały z dziećmi?

3. Jak powinnyśmy dbać o domowe zwierzęta?


 8./ Posłuchajcie piosenki  o psach.
Opowiedzcie o ich zwyczajach.



































9./ A teraz dwie piosenki o kotkach.




































10./ Teraz chwila relaksu. Obejrzyjcie bajkę o Reksiu.





11./ Spróbujcie pokolorować obrazek psa i kota według wzoru.

 










 12./ Proponuję Wam ułożenie puzzli o pieskach i kotkach.





 13./ „My jesteśmy kotki dwa”- nauka piosenki i zabawa w kole.
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy

 
1./ My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1 
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x - robienie uszek z dłoni i zginanie ich
                     A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki 
                     każdy z nas dwa uszka ma.- robienie uszek z dłoni i zginanie ich
2./ My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1 każdy z nas dwa oczka ma. / 2x- wskazywanie na swoje oczy A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki każdy z nas dwa oczka ma.- wskazywanie na swoje oczy
3./ My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1 Każdy z nas wąsiki ma. /2x- układanie z placów wskazujących wąsów A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki każdy z nas wąsiki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów
4./ My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1 każdy z nas pazurki ma. /2x- drapanie po dywanie A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki każdy z nas pazurki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów
5./ My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1 każdy z nas dwie łapki ma. /2x- pokazywanie dłoni i machanie nimi A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki każdy z dwie łapki ma.- pokazywanie dłoni i machanie nimi

14./ ,,Co z kotem nam się kojarzy", ,, Co kojarzy się nam z psem?"- zabawa rozwijająca logiczne myślenie.

 Uzupełnianie planszy o obrazki, które kojarzą się z kotem.


 Uzupełnianie planszy o obrazki, które kojarzą się z psem.



15./ ,, Myszka"- masażyk relaksacyjny . Rodzic mówi tekst i wykonuje ruchy na plecach dziecka. Dziecko później naśladuje ruchy na plecach rodzica. 

Cicho, cichuteńko, w puszystej kurteczce -
powoli dotykają pleców partnera
chodziła raz myszka po gładkiej półeczce.- 
w poziomie,
Znalazła ser żółty, ząbkami go zjadła, -
ściskają plecy,  delikatnie szczypią,
strzepnęła okruszki, -
szybko klepią plecy,  naśladują strzepywanie,
w kąciku usiadła, okruszki zebrała, -
naśladują zbieranie okruszków jedną ręką,
ząbkami je zjadła. -
delikatnie, powoli szczypią,
Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce. -
głaszczą, przesuwając ręce ku bokom.

16./ „Koty i płot” – zabawa dydaktyczna,
- posługiwanie się określeniami ,,mały i duży" oraz dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod

Rodzic zaprasza dziecko do stolika i rozdaje karty „Koty i płot”.  / Karty należy wcześniej wydrukować/  Dziecko słucha  rymowanki i nakleja kotki zgodnie z jej treścią. Na koniec utrwala sobie pojęcia ,,nad i pod", mówiąc, gdzie znajdują się poszczególne kotki.  Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Pomaga dziecku, jeżeli ma trudności.

Był sobie mały kotek, co skoczył nad płotek.
Był też i duży kotek, co schował się pod płotek. 
Teraz dwa kotki bawią się wokół płotka.
Powiedz, gdzie możemy znaleźć małego, a gdzie dużego kotka?





16./,,Kości dla gości"- zabawa matematyczna
- kształtowanie umiejętności koordynowania gestu wskazywania z wypowiadaniem kolejnych liczebników podczas przeliczania konkretnych przedmiotów
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5


  Rodzic rozkłada na dywanie sylwety psów: Asa i jego gości. Obok nich umieszcza sylwety misek. Wokoło Asa rozrzuca sylwety kości. Pod każdą miską umieszcza kartonik z liczbą kropek 1-5. Kartonik z 6 kropkami wędruje pod miskę Asa.

,, Zobaczcie kochani, to jest As. Jak pamiętacie z wiersza, dostał on bardzo dużo kości od swojego pana. Postanowił się jednak nimi podzielić z kolegami z podwórka. Każdy z jego gości dostał miskę, zobaczcie jakie one kolorowe. Spróbujcie powiedzieć, jak one wyglądają (dz. opisują wyglądy poszczególnych misek). Pod każdą miską jest umieszczony kartonik, który wskazuje, ile kości otrzymał dany pies od naszego Asa. Spróbujemy sprawdzić, po ile kości dostali poszczególni goście? Zacznijmy od Asa, zobaczmy ile kości znalazło się w jego misce"

 Rodzic przelicza kropki na kartoniku, po czym ,,wkłada" do miski 5 kości i pyta się dziecka, czy As otrzymał tyle kości ile wskazywał kartonik. Dziecko powinno zauważyć pomyłkę, a  rodzic ją skorygować.
 
,, Dobrze, wiemy już, ile kości miał As, a teraz sprawdźmy ile kości dostał np. pies z zieloną miską w żółte paski?"

Dziecko podchodzi do wskazanego psa, przelicza kropki i próbuje umieścić w misce tyle kości, ile wskazuje kartonik. W razie problemów,  rodzic pomaga dziecku.

Do zabawy wykorzystane zostały pomoce z miesięcznika Bliżej Przedszkola. 

Natomiast kości do zabawy, możecie pobrać klikając  na podany niżej link.






Pomysł zaczerpnięty ze strony  Boberkowy World


 Na dzisiaj to już wszystko.
Jutro zapraszam Was na bloga pani Oli.

Pozdrawiam Was!
Do zobaczenia!









poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...