piątek, 8 maja 2020

piątek, 8 maja 2020 ,,Europa" - 4 godz. /zajęcia popołudniowe/

piątek, 8 maja 2020 


Temat dnia: ,,Europa" - 4 godz. 
/zajęcia popołudniowe/








Zajęcia popołudniowe - 4 godziny
1./ Poznawanie przyrody i świata- 0,5 godz.
- Poznanie mapy Europy;
- Umiejscawianie  Polski w odpowiednim miejscu na mapie;
- Poznanie najciekawszych państw Europy;
- Zapoznanie z różnorodnością flag państw europejskich;
- Poznanie flagi i hymnu Unii Europejskiej;
2./ Edukacja językowa- 0,5 godz.
 - Swobodne wypowiedzi na temat oglądanych filmów;
3./ Edukacja matematyczna- 0,5 godz.
- Przeliczanie elementów  w zbiorach do 7;
- Wskazywanie  cyfry odpowiadającej liczebności;
4./ Muzyka- 0,5 godz.
- Słuchanie piosenki Młodych Odkrywców o Europie;
- Nauka refrenu piosenki;
- Tworzenie akompaniamentu do melodii piosenki.;
- Zapoznanie z hymnem Unii Europejskiej- próby nucenia melodii;
5./ Plastyka- 1 godz.
- Wykonanie pracy plastycznej ,, Flaga Unii Europejskiej";
- Układanie online puzzli ,, Globus".
6./ Technika- 1 godz.
- Wykonanie pizzy według przepisu.

Witam Was!
Jesteście zmęczeni po zajęciach  z panią Asią?
To teraz chwila odpoczynku przy piosence i zaczynamy .......

















1./Proponuję Wam naukę zabawy paluszkowej. Jest to bardzo lubiana przez dzieci i znana zabawa paluszkowa, którą można śmiało wykorzystać na powitanie.

Gdy się rączki spotykają, To od razu się witają (podanie dłoni) Gdy się kciuki spotykają, To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk) Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)
2./ Nasza ojczyzna znajduje się na kontynencie, który nazywa się EUROPA.

Poniżej zamieszczona została mapa Europy, gdzie kolorami zaznaczone zostały państwa europejskie. Może uda Ci się odszukać Polskę?

























Obejrzyj najciekawsze miejsca w Europie słuchając piosenki ,, Europa z Dumorysiem"



A teraz poznasz flagi państw leżących w Europie.





3./ Zabawa ruchowa przy muzyce „Wędrówki po Polsce” – dzieci tańczą przy muzyce na przerwę w muzyce dostosowują ruch do opowieści  rodzica:
  • nad jeziorem – łowienie ryb, wiosłowanie, pływanie
  • w górach – wspinanie się
  • niziny – jazda na rowerze
  • las – zbieranie jagód, grzybów
  • nad morzem – opalanie się, gra w piłkę
 https://www.youtube.com/watch?v=oJ53LIhG4yo

 4./Posłuchaj piosenki o Europie. Naucz się śpiewać refren piosenki. Wymyśl akompaniament do piosenki zwracając uwagę na rytmiczną grę na przedmiotach codziennego użytku.

 

 5./Kraje Europy tworzą Unię Europejską / 27 państw/. Flaga Unii Europejskiej wygląda tak: 



Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na lazurowym tle.







 Proponuję wykonanie pracy plastycznej.

Wykonajcie flagę Unii Europejskiej. Na niebieskiej kartce spróbujcie zrobić gwiazdki, rozcierając żółtą plastelinę paluszkami. Rodziców proszę o naszkicowanie okręgu a na nim kropeczkami miejsc na gwiazdki, gdzie dzieci będą rozcierały żółtą plastelinę.

6./ Unia Europejska ma swój hymn, którym jest ,, Oda do radości".
 Posłuchaj hymnu Unii Europejskiej. Pamiętaj, że hymn śpiewamy lub słuchamy w pozycji na baczność.
Spróbujcie zanucić fragment tego hymnu.



 7./ Puzzle online. Mam dla Was chwilę zabawy przy puzzlach. Ułóżcie globus.

 

 https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/231755-puzzle-globus

 8./ Teraz proponuję Wam zabawę matematyczną. Policzcie elementy w zbiorach. Jeżeli potraficie wskażcie cyferkę odpowiadającą ilości elementów.

 https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2017/10/cyfry-do-zaznaczania.pdf

 9./ Jednym z państw Europy są Włochy, które słyną z pysznej pizzy.
Proponuję Wam wykonanie z rodzicami pizzy według przepisu poniżej:

 



 SMACZNEGO!







https://akademiasmaku.pl/przepis/mini-pizza-dla-dzieci,4479


Pora kończyć. 
Życzę Wam miłego weekendu!
Do zobaczenia w poniedziałek.
Pozdrawiam.
Pa!Pa! 







czwartek, 7 maja 2020

czwartek, 7 maja 2020 ,, Warszawa"- 4 godziny /zajęcia poranne/

czwartek, 7 maja 2020



Temat dnia: ,, Warszawa"- 4 godziny 
/zajęcia poranne/







Zajęcia poranne - 4 godziny
1./ Poznawanie przyrody i świata- 1 godz.
- Poznanie położenia Warszawy na mapie Polski;
- Umiejscawianie Warszawy w odpowiednim miejscu na mapie;
- Poznanie najciekawszych zakątków naszej stolicy;
2./ Edukacja językowa- 1,5 godz.
- Praca z tekstem w. Chotomskiej ,, Wars i Sawa"; słuchanie uważne tekstu;
- Opowiadanie treści  legendy przy pomocy historyjki obrazkowej;
- Udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu ;
- Wypowiedzi dowolne dzieci na temat tekstu ;
- Wyodrębnianie wyrazów w zdaniach / analiza słuchowa/;
- Dzielenie wyrazu WARSZAWA na sylaby i głoski;
- Układanie wyrazu WARSZAWA z liter według wzoru.
3./ Edukacja matematyczna- 0,5 godz.
- Przeliczanie usłyszanych wyrazów w zdaniu i układanie liczmanów;
- Wskazywanie takiej samej ilości na palcach.
4./ Muzyka- 0,5 godz.
- Słuchanie piosenki ,, Piosenka o Warszawie";
- Tworzenie akompaniamentu do melodii piosenki.;
5./ Plastyka- 0,5 godz.
- Zamalowywanie pól obrazka online- kolorowanka online ,, Syrenka";
- Układanie online puzzli ,, Warszawska Syrenka"


Witam Was!
Miło Was widzieć.
Zaczynamy dzisiejsze spotkanie.


1./ Pora na poranne ćwiczenia. Przebieramy się w strój gimnastyczny. Naśladujcie ćwiczenia zawarte w filmie wykorzystując przedmioty, które na pewno macie w domu.


 Po skończonych ćwiczeniach przypominam o konieczności umycia dokładnie rąk.

 2./Wczoraj poznaliśmy drugą stolicę Polski - Kraków. Dzisiaj płyniemy rzeką Wisłą w górę, w stronę morza i napotykamy ogromne miasto, które obecnie jest stolicą Polski- Warszawę.



















Na mapie umieszczonej poniżej pokaż  najdłuższą rzekę Polski i podaj jej nazwę.Spróbuj wskazać, która kropeczka oznacza  położenie Warszawy. 





















3./ Zabieram Cię teraz na krótką podróż po Warszawie.
Posłuchaj piosenki o Warszawie i obejrzyj krótki film o naszej stolicy.
Następnie porozmawiaj z rodzicem o Warszawie. Co ci się w naszej stolicy podobało? Czy chciałbyś pojechać na prawdziwą wycieczkę do Warszawy?





 4./ ,, Rozwijanie zdań i przeliczanie wyrazów"- zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi na dywanie i ma przed sobą dowolne liczmany 6/7 / patyczki, guziczki itp./. Rodzic mówi: Policz wyrazy w zdaniu: Warszawa to stolica. Połóżcie tyle liczmanów, np. klocków, ile jest w nim wyrazów. Rodzic jeszcze raz mówi zdanie mocno akcentując każdy wyraz.Dziecko układa liczmany i pokazuje na palcach ile ich ułożyło. Następnie rodzic prosi, aby dziecko ułożyło zdanie z wyrazem Warszawa. Wspólnie możecie to zdanie rozwijać. Za każdym razem dzieci przeliczają liczbę wyrazów w zdaniach i pokazują ją na palcach.

5./Nazwę naszej stolicy zapisujemy takim wyrazem:


- Podziel wyraz Warszawa na sylaby klaszcząc w dłonie:
War--- sza---wa

- Podziel wyraz na głoski:
w--a--r--sz--a--w--a

- Proszę , by rodzice przygotowali na osobnych karteczkach każdą literkę, jaka występuje w wyrazie Warszawa a następnie, aby polecili dzieciom ułożenie z tych literek nazwy naszej stolicy według wzoru.

 
 6./ Posłuchajcie legendy Wandy Chotomskiej o powstaniu Warszawy.
Następnie opowiedzcie tę legendę przy pomocy ilustracji umieszczonych poniżej.

„Wars i Sawa" W. Chotomska



Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. 

Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:

Siedem fal mnie strzeże

i siedem błyskawic.

Kto się ich nie lęka,

niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. 
Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.

– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.

– Zatopimy łódź! – groziły fale.

Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.

Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę – pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. 
I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. 
– Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.

A potem było jak w bajce:

Żyli długo i szczęśliwie

dzielny Wars i piękna Sawa.

Rosło miasto nad Wisłą –

dzielna, piękna Warszawa.

Fale płyną jak dawniej...

Wiatr powtarza piosenkę.

Jaki herb ma Warszawa?

– Syrenkę!














 7./ Warszawa tak jak inne miasta ma swój herb / znaczek, który odróżnia ją od innych miast /. Tak on wygląda:
HERB WARSZAWY









Opowiedz, co widzisz na obrazku?
Co jest herbem Warszawy?  









 8./ Poniżej umieściłam dla Ciebie linki do puzzli online ,, Warszawska Syrenka". Spróbuj ułożyć puzzle.




 9./A teraz czas na pokolorowanie syrenki. Zapraszam Was na stronę kolorowanek online. Link do tej strony znajduje się poniżej.


  

10./ Na zakończenie dzisiejszego spotkania posłuchajcie piosenki, która opowiada o najciekawszych miejscach Warszawy. Spróbujcie stworzyć do niej ciekawy akompaniament.

Pozdrawiam Was serdecznie!
Dalej dzisiejsze zajęcia poprowadzi pani Asia.
Przypominam rodzicom o wpisywaniu komentarzy do bloga.
Pa!Pa!Pa!

środa, 6 maja 2020

środa, 6 maja 2020 ,, Kraków" - 8 godzin



środa, 6 maja 2020


Tematyka dnia: ,, Kraków" - 8 godzin

Witam Was!
Zapraszam Was do wspólnej zabawy i zajęć.



1.Zabawy ruchowe- 1 godz.
- ,, Raz, dwa, trzy Smok patrzy"- zabawa ruchowa.
-  Nauka tańca krakowiak.
2. Edukacja językowa- 1 godz.
- analiza i synteza sylabowa i głoskowa wyrazu Kraków.
- Układanie wyrazu Kraków z liter według wzoru.
- Praca z tekstem wiersza: słuchanie wiersza ze zrozumieniem, udzielanie odpowiedzi na pytania do wierzsa.
- Praca z tekstem piosenki: opowiadanie legendy o Smoku Wawelskim, udzielanie odpowiedzi na pytania do treści piosenki.
3.Poznawanie przyrody i świata- 1 godz.
- Poznanie położenia Krakowa na mapie Polski. Próby umiejscowienia Krakowa na mapie.
- Poznanie nazwy najdłuższej rzeki Polski i wskazywanie jej na mapie.
- Rozpoznawanie rodzajów krajobrazów na ilustracjach: górski, wyżynny, nizinny, nadmorski..
4. Edukacja matematyczna- 1 godz.
- Przeliczanie ilości liter w wyrazie.
- Zabawa matematyczno- ruchowa ,, Zrób tyle, ile pokazuje kostka"- przeliczanie oczek na karteczkach oraz ilości wykonanych ćwiczeń.
5.Muzyka- 1 godz.
- Nauka piosenki ,, Krakowiaczek jeden"
- Prosta instrumentacja do piosenki na dostępnych przyborach.
6..Technika- 1 godz.
- Wykonanie pracy ,, Smok ziejący ogniem". / pomoc logopedyczna/

7. Plastyka-  1 godz
- Układanie puzzli online o Smoku Wawelskim.
- Kolorowanka online ,, Smok"
8. Gimnastyka poranna- 0,5 godz.
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem butelek z wodą- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
9.Czynności higieniczne- 0,5 godz.
- utrwalenie umiejętności dokładnego, prawidłowego mycia rąk w oparciu o piosenkę.

1./  Na powitanie zaśpiewajcie razem ze mną piosenkę ,, Dzień dobry witamy".




 2./ Przebieramy się w stroje gimnastyczne.Teraz pora na gimnastykę poranną, gdzie wykorzystamy plastikowe butelki z wodą.Propozycje ćwiczeń na dzisiaj znajdziecie poniżej na filmie.


3./ Co należy zrobić po zakończonych ćwiczeniach?
Myślę, że już pamiętacie, o tym że oprócz przebrania stroju musimy dokładnie UMYĆ RĘCE mydłem i ciepłą wodą ! 
Przypomnijmy sobie instrukcję prawidłowego mycia rąk.Naśladujcie ,, na sucho" poszczególne ruchy podczas mycia a następnie umyjcie dokładnie ręce w łazience.


Dzisiaj nadal poznajemy naszą ojczyznę.
Wczoraj poznaliśmy legendę pt. ,, Lech, Czech i Rus".
Poznaliście pierwszy gród / miasto/na ziemiach polskich, który był  pierwszą stolicą naszego kraju..
Czy pamiętacie jak nazywa się pierwsza stolica Polski?
Mam nadzieję, że zapamiętaliście, że pierwsza stolica Polski nazywa się GNIEZNO.
Nazwa pochodzi od gniazda orła, które zobaczył Lech i wybudował w tym miejscu miasto.

4./ Drugą stolica Polski był gród / miasto/ królów polskich- KRAKÓW.



Prośba do rodziców, aby przygotowali na oddzielnych karteczkach literki, które dzieci ułożą w napis KRAKÓW, według wzoru.

Podzielcie wyraz Kraków na sylaby klaszcząc w ręce: Kra---ków.

Spróbujcie podzielić ten wyraz na głoski: K--r--a--k--ó--w.

Jaką głoskę słyszycie na początku wyrazu? 

Policzcie, ile głosek jest w wyrazie.

5./Poniżej znajduje się mapa Polski a na niej zaznaczone położenie Krakowa na mapie.

















Kraków leży nad najdłuższą rzeką Polski, nad Wisłą. 
Rzeki na mapie zaznaczamy niebieską linią. 
- Patrząc na mapę poniżej wskaż na niej rzekę Wisłę, od jej źródła w górach do jej ujścia do Morza Bałtyckiego.
- Patrząc na mapę z zaznaczonym Krakowem, która jest powyżej spróbuj odszukać na mapie na dole kropeczkę która pokazuje położenie Krakowa.





















6./ Posłuchaj wiersza, który przeczyta Ci rodzic, a następnie odpowiedz na pytania.

,, Polskie krajobrazy " Stanisław Karaszewski

Za siedmioma górami,
za siedmioma lasami
jest niezwykła kraina,
co się w Tatrach zaczyna.


Są tam wzgórza, doliny,
są jeziora, niziny,
Bałtyk, morze szerokie,
w nim bezkresne głębiny.


Są tam góry wysokie
i jeziora głębokie,
płyną rzeki, strumienie,
lasy toną w zieleni.


Są tam żubry brodate
i jelenie rogate,
lisy, sarny, zające
biegające po łące.


Są tam rysie i żbiki,
łosie, wilki i dziki.
W górach żyją niedźwiedzie,
dobrze im się tam wiedzie.


Choć w niejednej legendzie
takich krain sto będzie,
tylko ta jest prawdziwa,
co się Polska nazywa.

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza .
Udzielanie odpowiedzi na pytania do treści wiersza:
- Co to są krajobrazy?
- Jakie znacie krajobrazy?
- O jakich krajobrazach była mowa w wierszu?
- Kogo / co można spotkać w Polsce?

Obejrzyj krótką prezentację o krajobrazach polskich od gór do morza.



Obrazki poniżej pokazują krajobrazy Polski.
Obok nich zapisany został kolor, jakim oznaczamy je na mapie. 
Popatrz na te krajobrazy i spróbuj znaleźć ich miejsce na mapie, odszukując wskazany kolor.
KRAJOBRAZ GÓRSKI - kolor czerwony lub brązowy


 KRAJOBRAZ WYŻYNNY- kolor pomarańczowy

 KRAJOBRAZ NIZINNY- kolor zielony

 KRAJOBRAZ NADMORSKI

7./ Z Krakowem związana jest piosenka ,, Krakowiaczek jeden" oraz taniec krakowiak.
Słowa piosenki ,, Krakowiaczek jeden" znajdują się poniżej. 
Posłuchajcie tekstu piosenki, który przeczyta Wam rodzic.

Krakowiaczek jeden
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.

Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.

Krakowianka jedna
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.

Krakowiaczek ci ja,
krakowskiej natury,
kto mi wejdzie w drogę,
ja na niego z góry.

Krakowiaczek ci ja,
któż nie przyzna tego,
siedemdziesiąt kółek,
u pasika mego.

Krakowiaczek ci ja,
z czerwona czapeczką,
szyta kierezyja,
bucik z podkóweczką.

Gra mi wciąż muzyka,
a kółka trzepocą,
jak małe księżyce
w blasku się migocą.



Obejrzyjcie teledysk do piosenki.
Nauczcie się śpiewać piosenkę.
Wymyślcie akompaniament do piosenki przy użyciu dowolnych przedmiotów w domu, np. drewnianych kredek, patyczków, łyżek, itp.




8./ Teraz zapoznam Was z tańcem zwanym krakowiak.
Popatrzcie jak tańczy się krakowiaka.



Spróbujcie wykonać cwał bokiem- to podstawowy krok krakowiaka.
Proszę rodziców, aby pokazali dzieciom jak należy wykonać cwał bokiem.

Wskazówki co do innych kroków znajdziecie w filmie poniżej umieszczonym.
Spróbujcie. 
POWODZENIA.





9./ Teraz czas odpocząć po tańcach.
Z Krakowem wiąże się legenda ,, O Smoku Wawelskim".
Obejrzyjcie i wysłuchajcie piosenkę związana z tą legendą. 


Opowiedz na pytania:

- Gdzie mieszkał smok?
- Jak nazywał się smok?
- Dlaczego wszyscy mieszkańcy Krakowa bali się smoka?
- Kto zabił smoka?
- Jak chłopiec oszukał smoka?
- Jak zginął smok?

10./ Ułóż z puzzli obrazek związany z legendą o Smoku Wawelskim. Link do puzzli online znajduje się poniżej.



https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/227182-legenda-o-smoku-wawelskim


11./ Praca plastyczna ,, Smok  zionący ogniem".


Smok zionący ogniem to przestrzenna praca plastyczna a jednocześnie zabawka ćwicząca sprawność oddechową. Smoka można również wykorzystać do przygotowania przedstawienia np.: o Smoku Wawelskim.
Materiały i przybory:
  • rolka po papierze toaletowym
  • zielona farba, pędzel, podkładka
  • zielone pompony dekoracyjne: 2 mniejsze i 2 większe
  • 2 ruchome oczka
  • czerwona i żółta bibuła
  • klej
1. Rolkę po papierze toaletowym malujemy na zielono i pozostawiamy do wyschnięcia.


 2. Przyklejamy oczka do większych zielonych pomponów.


 3. Pomponiki z oczkami przyklejamy z jednej strony rolki a z drugiej strony mniejsze zielone pomponiki jako nozdrza.



 4. Bibułę tniemy na wąskie paski.


5. Paseczki bibuły przyklejamy wewnątrz rolki od strony nozdrzy.


 6. Gotowe smoki:


 i smoczy oddech:

Takie smoki świetnie się sprawdzą na zajęciach logopedycznych jako ćwiczenie oddechowe.


12./  Zabawa ruchowa ,, Raz, dwa, trzy, smok patrzy"

Jedna osoba to  Smok. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy,  Smok patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jego stronę. Na słowo „patrzy”  Smok odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Smoka, ten zajmuje jego miejsce.
 

Co to daje?
Dzięki tej zabawie dziecko rozwija koordynację słuchowo-ruchową. 


13./Proponuję Wam kolorowankę online ,, Smok"













 https://www.kolorowankionline.net/smok

 14./ Zabawa matematyczno- ruchowa  „Zrób tyle ile pokazuje kostka”

Rodzic  ma przygotowane kartoniki z oczkami takimi, jak na kostce do gry. Dziecko porusza się po całym pokoju z rytmem podanym przez  rodzica. Gdy muzyka milknie , rodzic pokazuje kartonik i prosi dziecko, aby zrobiły tyle pajacyków ( przysiadów, podskoków itp.), ile wskazuje liczba oczek na kartoniku. Dziecko przelicza oczka na kartoniku a następnie wykonuje podane ćwiczenia i przelicza ile wykonało.

 

Pora kończyć już dzisiejsze spotkanie.
Miło mi było spotkać się z Wami.
Do zobaczenia jutro!
Pozdrawiam. Pa! Pa!

 



poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...