środa, 6 maja 2020

środa, 6 maja 2020 ,, Kraków" - 8 godzin



środa, 6 maja 2020


Tematyka dnia: ,, Kraków" - 8 godzin

Witam Was!
Zapraszam Was do wspólnej zabawy i zajęć.



1.Zabawy ruchowe- 1 godz.
- ,, Raz, dwa, trzy Smok patrzy"- zabawa ruchowa.
-  Nauka tańca krakowiak.
2. Edukacja językowa- 1 godz.
- analiza i synteza sylabowa i głoskowa wyrazu Kraków.
- Układanie wyrazu Kraków z liter według wzoru.
- Praca z tekstem wiersza: słuchanie wiersza ze zrozumieniem, udzielanie odpowiedzi na pytania do wierzsa.
- Praca z tekstem piosenki: opowiadanie legendy o Smoku Wawelskim, udzielanie odpowiedzi na pytania do treści piosenki.
3.Poznawanie przyrody i świata- 1 godz.
- Poznanie położenia Krakowa na mapie Polski. Próby umiejscowienia Krakowa na mapie.
- Poznanie nazwy najdłuższej rzeki Polski i wskazywanie jej na mapie.
- Rozpoznawanie rodzajów krajobrazów na ilustracjach: górski, wyżynny, nizinny, nadmorski..
4. Edukacja matematyczna- 1 godz.
- Przeliczanie ilości liter w wyrazie.
- Zabawa matematyczno- ruchowa ,, Zrób tyle, ile pokazuje kostka"- przeliczanie oczek na karteczkach oraz ilości wykonanych ćwiczeń.
5.Muzyka- 1 godz.
- Nauka piosenki ,, Krakowiaczek jeden"
- Prosta instrumentacja do piosenki na dostępnych przyborach.
6..Technika- 1 godz.
- Wykonanie pracy ,, Smok ziejący ogniem". / pomoc logopedyczna/

7. Plastyka-  1 godz
- Układanie puzzli online o Smoku Wawelskim.
- Kolorowanka online ,, Smok"
8. Gimnastyka poranna- 0,5 godz.
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem butelek z wodą- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
9.Czynności higieniczne- 0,5 godz.
- utrwalenie umiejętności dokładnego, prawidłowego mycia rąk w oparciu o piosenkę.

1./  Na powitanie zaśpiewajcie razem ze mną piosenkę ,, Dzień dobry witamy".




 2./ Przebieramy się w stroje gimnastyczne.Teraz pora na gimnastykę poranną, gdzie wykorzystamy plastikowe butelki z wodą.Propozycje ćwiczeń na dzisiaj znajdziecie poniżej na filmie.


3./ Co należy zrobić po zakończonych ćwiczeniach?
Myślę, że już pamiętacie, o tym że oprócz przebrania stroju musimy dokładnie UMYĆ RĘCE mydłem i ciepłą wodą ! 
Przypomnijmy sobie instrukcję prawidłowego mycia rąk.Naśladujcie ,, na sucho" poszczególne ruchy podczas mycia a następnie umyjcie dokładnie ręce w łazience.


Dzisiaj nadal poznajemy naszą ojczyznę.
Wczoraj poznaliśmy legendę pt. ,, Lech, Czech i Rus".
Poznaliście pierwszy gród / miasto/na ziemiach polskich, który był  pierwszą stolicą naszego kraju..
Czy pamiętacie jak nazywa się pierwsza stolica Polski?
Mam nadzieję, że zapamiętaliście, że pierwsza stolica Polski nazywa się GNIEZNO.
Nazwa pochodzi od gniazda orła, które zobaczył Lech i wybudował w tym miejscu miasto.

4./ Drugą stolica Polski był gród / miasto/ królów polskich- KRAKÓW.



Prośba do rodziców, aby przygotowali na oddzielnych karteczkach literki, które dzieci ułożą w napis KRAKÓW, według wzoru.

Podzielcie wyraz Kraków na sylaby klaszcząc w ręce: Kra---ków.

Spróbujcie podzielić ten wyraz na głoski: K--r--a--k--ó--w.

Jaką głoskę słyszycie na początku wyrazu? 

Policzcie, ile głosek jest w wyrazie.

5./Poniżej znajduje się mapa Polski a na niej zaznaczone położenie Krakowa na mapie.

















Kraków leży nad najdłuższą rzeką Polski, nad Wisłą. 
Rzeki na mapie zaznaczamy niebieską linią. 
- Patrząc na mapę poniżej wskaż na niej rzekę Wisłę, od jej źródła w górach do jej ujścia do Morza Bałtyckiego.
- Patrząc na mapę z zaznaczonym Krakowem, która jest powyżej spróbuj odszukać na mapie na dole kropeczkę która pokazuje położenie Krakowa.





















6./ Posłuchaj wiersza, który przeczyta Ci rodzic, a następnie odpowiedz na pytania.

,, Polskie krajobrazy " Stanisław Karaszewski

Za siedmioma górami,
za siedmioma lasami
jest niezwykła kraina,
co się w Tatrach zaczyna.


Są tam wzgórza, doliny,
są jeziora, niziny,
Bałtyk, morze szerokie,
w nim bezkresne głębiny.


Są tam góry wysokie
i jeziora głębokie,
płyną rzeki, strumienie,
lasy toną w zieleni.


Są tam żubry brodate
i jelenie rogate,
lisy, sarny, zające
biegające po łące.


Są tam rysie i żbiki,
łosie, wilki i dziki.
W górach żyją niedźwiedzie,
dobrze im się tam wiedzie.


Choć w niejednej legendzie
takich krain sto będzie,
tylko ta jest prawdziwa,
co się Polska nazywa.

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza .
Udzielanie odpowiedzi na pytania do treści wiersza:
- Co to są krajobrazy?
- Jakie znacie krajobrazy?
- O jakich krajobrazach była mowa w wierszu?
- Kogo / co można spotkać w Polsce?

Obejrzyj krótką prezentację o krajobrazach polskich od gór do morza.



Obrazki poniżej pokazują krajobrazy Polski.
Obok nich zapisany został kolor, jakim oznaczamy je na mapie. 
Popatrz na te krajobrazy i spróbuj znaleźć ich miejsce na mapie, odszukując wskazany kolor.
KRAJOBRAZ GÓRSKI - kolor czerwony lub brązowy


 KRAJOBRAZ WYŻYNNY- kolor pomarańczowy

 KRAJOBRAZ NIZINNY- kolor zielony

 KRAJOBRAZ NADMORSKI

7./ Z Krakowem związana jest piosenka ,, Krakowiaczek jeden" oraz taniec krakowiak.
Słowa piosenki ,, Krakowiaczek jeden" znajdują się poniżej. 
Posłuchajcie tekstu piosenki, który przeczyta Wam rodzic.

Krakowiaczek jeden
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.

Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.

Krakowianka jedna
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.

Krakowiaczek ci ja,
krakowskiej natury,
kto mi wejdzie w drogę,
ja na niego z góry.

Krakowiaczek ci ja,
któż nie przyzna tego,
siedemdziesiąt kółek,
u pasika mego.

Krakowiaczek ci ja,
z czerwona czapeczką,
szyta kierezyja,
bucik z podkóweczką.

Gra mi wciąż muzyka,
a kółka trzepocą,
jak małe księżyce
w blasku się migocą.



Obejrzyjcie teledysk do piosenki.
Nauczcie się śpiewać piosenkę.
Wymyślcie akompaniament do piosenki przy użyciu dowolnych przedmiotów w domu, np. drewnianych kredek, patyczków, łyżek, itp.




8./ Teraz zapoznam Was z tańcem zwanym krakowiak.
Popatrzcie jak tańczy się krakowiaka.



Spróbujcie wykonać cwał bokiem- to podstawowy krok krakowiaka.
Proszę rodziców, aby pokazali dzieciom jak należy wykonać cwał bokiem.

Wskazówki co do innych kroków znajdziecie w filmie poniżej umieszczonym.
Spróbujcie. 
POWODZENIA.





9./ Teraz czas odpocząć po tańcach.
Z Krakowem wiąże się legenda ,, O Smoku Wawelskim".
Obejrzyjcie i wysłuchajcie piosenkę związana z tą legendą. 


Opowiedz na pytania:

- Gdzie mieszkał smok?
- Jak nazywał się smok?
- Dlaczego wszyscy mieszkańcy Krakowa bali się smoka?
- Kto zabił smoka?
- Jak chłopiec oszukał smoka?
- Jak zginął smok?

10./ Ułóż z puzzli obrazek związany z legendą o Smoku Wawelskim. Link do puzzli online znajduje się poniżej.



https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/227182-legenda-o-smoku-wawelskim


11./ Praca plastyczna ,, Smok  zionący ogniem".


Smok zionący ogniem to przestrzenna praca plastyczna a jednocześnie zabawka ćwicząca sprawność oddechową. Smoka można również wykorzystać do przygotowania przedstawienia np.: o Smoku Wawelskim.
Materiały i przybory:
  • rolka po papierze toaletowym
  • zielona farba, pędzel, podkładka
  • zielone pompony dekoracyjne: 2 mniejsze i 2 większe
  • 2 ruchome oczka
  • czerwona i żółta bibuła
  • klej
1. Rolkę po papierze toaletowym malujemy na zielono i pozostawiamy do wyschnięcia.


 2. Przyklejamy oczka do większych zielonych pomponów.


 3. Pomponiki z oczkami przyklejamy z jednej strony rolki a z drugiej strony mniejsze zielone pomponiki jako nozdrza.



 4. Bibułę tniemy na wąskie paski.


5. Paseczki bibuły przyklejamy wewnątrz rolki od strony nozdrzy.


 6. Gotowe smoki:


 i smoczy oddech:

Takie smoki świetnie się sprawdzą na zajęciach logopedycznych jako ćwiczenie oddechowe.


12./  Zabawa ruchowa ,, Raz, dwa, trzy, smok patrzy"

Jedna osoba to  Smok. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy,  Smok patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jego stronę. Na słowo „patrzy”  Smok odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Smoka, ten zajmuje jego miejsce.
 

Co to daje?
Dzięki tej zabawie dziecko rozwija koordynację słuchowo-ruchową. 


13./Proponuję Wam kolorowankę online ,, Smok"













 https://www.kolorowankionline.net/smok

 14./ Zabawa matematyczno- ruchowa  „Zrób tyle ile pokazuje kostka”

Rodzic  ma przygotowane kartoniki z oczkami takimi, jak na kostce do gry. Dziecko porusza się po całym pokoju z rytmem podanym przez  rodzica. Gdy muzyka milknie , rodzic pokazuje kartonik i prosi dziecko, aby zrobiły tyle pajacyków ( przysiadów, podskoków itp.), ile wskazuje liczba oczek na kartoniku. Dziecko przelicza oczka na kartoniku a następnie wykonuje podane ćwiczenia i przelicza ile wykonało.

 

Pora kończyć już dzisiejsze spotkanie.
Miło mi było spotkać się z Wami.
Do zobaczenia jutro!
Pozdrawiam. Pa! Pa!

 



3 komentarze:

  1. Bawiliśmy się wyśmienicie Edyta i Oskarek G.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z Alankiem ciężko idzie ale, dajemy radę

    OdpowiedzUsuń
  3. Powróciliśmy do wspomnień o smoku wawelskim. Lubimy Kraków. Pozdrawia Maksiu

    OdpowiedzUsuń

poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...