piątek, 15 maja 2020 Temat dnia: ,, Przygody Paka"- 4 godz. / zajęcia popołudniowe/
1./ Zajęcia ruchowe- 1 godz. - zabawy ruchowe ,, 10 zabaw dla dzieci podczas kwarantanny", - zabawa ruchowa ,, Zabawy ruchowe na torze wodnym z butelek"
2./ Plastyka- 1 godz. - wykonanie mini książeczki według wzoru; - wykonanie ilustracji do książeczki;
4./ Poznanie przyrody i zjawisk w niej zachodzących- 0,5 godz. - proste eksperymenty dla dzieci;
5./Muzyka - 0,5 godz. - nauka śpiewania piosenki pt. ,, Piosenka o książce"; - rozmowa na temat treści piosenki ; - zabawy logopedyczne ,, Gimnastyka buzi i języka".
Witam Was! Pożegnaliście się już z panią Asią a zaczynacie zajęcia z panią Kasią.
1./ Rozpocznijmy nasze spotkanie od kilku zabaw ruchowych. Propozycje zabaw znajdziecie poniżej.
2./ Ciekawe eksperymenty w domu.Wybierzcie takie, które Was zainteresowały i spróbujcie je wykonać.
3./ ,, Przygody Paka"- wykonanie przez dzieci książeczek.
Znacie naszego przedszkolnego kolegę króliczka Paka. Wymyślcie dowolną przygodę Paka. Wykonajcie książeczkę o przygodach Paka. Ciekawy pomysł na wykonanie książeczki podałam poniżej w linku. Jak ozdobić karteczki tej mini książeczki wymyślcie sami. Ciekawa jestem jakie piękne są Wasze książeczki. prześlijcie do mnie ich zdjęcia.
4./ ,, Gimnastyka buzi i języka". Proponuję teraz wykonanie kilku dowolnych ćwiczeń logopedycznych. Wykonujcie polecenia zawarte grze logopedycznej. Link zamieściłam poniżej.
5./ Posłuchaj ,, Piosenkę o książce". Spróbuj nauczyć się tej piosenki. Opowiedz, o czym mówiła piosenka. Co należy robić, aby nie niszczyć książeczek?
6./ Obejrzyjcie ,, Książeczkę kształtów". Przypomnijcie sobie jakie znamy figury geometryczne. Odszukajcie podobne kształty w swoim otoczeniu.
7./ Zabawy ruchowe na torze wodnym z butelek.
To jedna z zabaw ruchowych, która świetnie wpływa na koordynację, balansowanie i czucie
całego ciała. Za pomocą taśmy klejącej połączyć należy wypełnione
wodą butelki. W ten sposób tworzymy długi tor wodny, który służył nam
za równoważnię. To propozycja zabawy odpowiednia zarówno do domu jak i w
plenerze. Z powodzeniem możecie bawić się ze swoimi dziećmi.
Temat dnia: ,,Szanujmy książki"- 4 godz. / zajęcia poranne/ 1./ Zajęcia ruchowe, gimnastyka poranna- 1 godz. - zabawy ruchowe do piosenek: ,, Ręce, nogi się ruszają", ,, Taniec z gazetą"; - pokonywanie własnoręcznie wykonanego toru przeszkód;
2./ Edukacja językowa- 1 godz. - praca z tekstem wiersza ,, Skarga książki" oraz prezentacją multimedialną ,, Czego nie lubią książki?"; - rozmowa kierowana- budowanie wypowiedzi na temat; - słuchanie ,, Książki bez obrazków" czytanej przez Macieja Stuhra; - zabawa słowna ,, Nasze rymy"; - ,, Bajkowe kalambury"- odgadywanie zagadek ruchowych;
3./ Edukacja matematyczna- 1 godz. - poznanie monet i banknotów; - dobieranie takich samych cyferek; - przeliczanie monet 1 zł- określanie liczebności;
4./ Plastyka- 1 godz. - wykonanie zakładki do książki ,, Zajączek" - składanie kartki w odpowiedni sposób, jej ozdabianie.
Witam Was! Rozpoczynamy dzisiejsze spotkanie. Na początek zatańczcie razem z dziećmi wykorzystując do tańca kartkę papieru. W przedszkolu również tańczyliście ten taniec z panią Ewą.
1./ Przebieramy się w wygodny ubiór do ćwiczeń gimnastycznych. Proponuję Wam dzisiaj ćwiczenia, do których jednak będą potrzebne kartki z obrysowanymi Waszymi stopami i rączkami, prawe i lewe. Obejrzyjcie film i poćwiczcie tak jak na nim pokazano.
2./ Posłuchajcie wiersza pt. ,, Skarga książki" J. Huszczy
,,Skarga książki" Jan Huszcza Jestem książką z dużej szafy. Wszyscy mówią, żem ciekawa, więc mnie ciągle ktoś pożycza, lecz nie cieszy mnie ta sława. Miałam papier bielusieńki, ślady na nim Florka ręki. Pozginał Jaś mi rogi, Julek na mnie kładł pierogi. Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie. Narysował na okładce Staś diabełka, małpkę w klatce. Anka, Władka siostra mała, ta mi kartki dwie wyrwała. Cóż mi z tego, żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię. Nie będziecie mnie szanować, to się na klucz zamknę w szafie. Rozmowa na temat wiersza: - Na co skarżyła się książka ? - Co należy robić,żeby książki się nie niszczyły? - Dlaczego należy dbać o książki?
3./ Obejrzyjcie krótką prezentację ucznia kl.II na temat tego czego nie lubi książka. Poproszę, aby rodzic odczytał Wam tekst prezentacji. Porozmawiajcie na jej temat.
5./ Dzisiaj proponuję Wam wykonanie ciekawej zakładki do książki.
6./,, Książka bez obrazków", czyta Maciej Stuhr.
,,Nasze rymy”- zabawa słowna.
Rodzic
mówi jakieś słowo, a zadaniem dziecka jest wymyślenie wyrazu ,który
będzie się rymował np. woda – pogoda; kotek – płotek. Zmiana ról.
A może spróbujecie z rodzicami ułożyć krótki rymowany wierszyk?
„Bajkowe kalambury” –
rodzic przedstawia dziecku za pomocą gestów i ruchów postać z jakiejś
bajki, np. Kubuś Puchatek, Król lew, Śpiąca królewna, 101
Dalmatyńczyków. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zamiana
ról.
7./ Posłuchajcie piosenki ,, Bajeczki". Czy znacie bohaterów tych bajek?
8./ Na zakończenie dzisiejszego spotkania zatańczcie do piosenki ,, Ręce, nogi się ruszają".
Temat dnia:,, Jak powstaje książka?"- 8 godz. 1./ Zajęcia ruchowe- 0,5 godz. - zabawy ruchowe ,, Tajemnicza książka", ,,W księgarni", ,, Nasze nogi"
2./ Gimnastyka poranna- 0,5 godz. - ćwiczenia z piłką- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
3./ Poznanie przyrody i świata- 1 godz. - poznanie procesu powstawania papieru / historyjka obrazkowa/; - poznanie kolejnych etapów powstawania ksiażek; - poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki; - rozpoznawanie takich samych elementów; - wskazywanie różnic w obrazkach;
4./ Edukacja językowa- 1,5 godz. - praca z tekstem opowiadania ,, Jak powstaje książka?" - praca z treściami filmu dydaktycznego; - wypowiedzi dzieci na temat tekstu oraz filmu; - nauka na pamięć wiersza ,, Książeczka"; - wypowiedzi na temat filmu dydaktycznego ,, Jak powstaje papier?";
5./ Edukacja matematyczna- 1,5 godz. - przeliczanie książek na półkach, określanie ich liczebności; - określanie która to z kolei książka/; - dyktando matematyczne w przestrzeni / dwie wersje/; - rozpoznawanie cyferek;
6./ Muzyka- 1 godz. - zajęcia rytmiczne; - nauka śpiewania piosenki o książce;
7./ Technika- 1 godz. - wykonanie masy papierowej i rozmaitych figurek;
8./ Plastyka- 1 godz. - wykonanie ilustracji do własnej książeczki - praca plastyczna ,, Moja książeczka".
Witam Was Kochani! Zapraszam do udziału w zajęciach. 1./ Na początek zapraszam Was na rytmikę. Poprowadzi ją dla Was pani Elizka.
2./ Czas rozpocząć poranną gimnastykę. Dzisiaj potrzebować będziemy do ćwiczeń piłkę. Przebieramy się w wygodne stroje do ćwiczeń i zaczynamy. Ćwiczenia poprowadzi pan Andrzej.
3./ Posłuchajcie opowiadania ,, Jak powstaje książka " M. Tokarczuk. ,,Jak powstaje książka?”Magdalena Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.
4./ Obejrzyjcie film o powstawaniu książki.
Na podstawie przeczytanego tekstu opowiadania i obejrzanego filmu porozmawiajcie z rodzicami o tym jak powstaje książka. Pomocne mogą okazać się zamieszczone powyżej ilustracje.
5./ Popatrzcie na zdjęcia umieszczone poniżej. Wskażcie i nazwijcie osoby i zawody związane z powstawaniem książek. Opowiedzcie o ich pracy.
AUTOR KSIĄŻKI
REDAKTOR
ILUSTRATOR
DRUKARZ
6./ Proszę, by rodzice przeczytali dziecku wiersz. Spróbujcie pokazywać treść wiersza zgodnie z poleceniami zaznaczonymi kolorem. Powtórz kilkakrotnie.
Ruchowa interpretacja wiersza
pt. „Książeczka”
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal) w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew) W prześlicznych tych książeczkach tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki) Książeczka cię powiedzie (marsz) na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową) z niej możesz się dowiedzieć, gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu) Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach) jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu) i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion) by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni) Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem) i kartek nie drzyj też, wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk) a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
Teraz z piosenką o książce pokazuj tekst.
Naucz się śpiewać tą piosenkę.
7./Proponuję Wam kilka zabaw ruchowych.
„Tajemnicza książka”
Dziecko
otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej
pozycji, podczas gdy prowadzący wydaje kolejno polecenia: Obracamy się,
tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu.
„W księgarni”
Dziecko leży na boku.
Na hasło.: Książki się otwierają - przechodzi do leżenia na wznak,
wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają - klaszcze w dłonie.
Rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze w dłonie.
Na hasło: Książki się zamykają - dziecko powraca do pozycji wyjściowej.
„Nasze nogi”
Dziecko
i rodzic lub dwoje dzieci tworzą parę. Przechodzą do leżenia na
plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach
tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując
wyprostować nogi. Ćwiczenie wykonują tak, żeby nie odrywać stóp od stóp
partnera.
Następnie odpychają się od siebie stopami.
8./ Dyktando
matematyczne w przestrzeni. Dla ułatwienia wykonania obu tych zadań
proszę, aby dzieci założyły na prawą rękę opaskę, gumkę można coś
namalować np. motylka, serduszko itp.
Propozycja 1:
Rodzic może schować jakiś przedmiot w mieszkaniu i aby dziecko go znalazło wydaje komendy np.
Idź
8 kroków do przodu; Teraz 3 w lewą stronę. Teraz 5 kroków do tyłu.
Teraz 4 kroki w prawą stronę .Prawą ręką dotykamy lewego kolana. Lewą
ręką prawego kolana. Prawym łokciem dotykamy lewego kolana. Lewym
kolanem dotykamy dywanu.`
Propozycja 2:
Do
tego zadania będziemy potrzebować kilka małych przedmiotów makaron
świderki, muszelki. Rodzic dzieli pisakiem kartkę na 4 części i kładzie
ją pionowo przed dzieckiem. Następnie prosi dziecko, aby:
Z prawej strony kartki położyło rękę.
Na dole po lewej stronie proszę ułożyć 2 fasolki.
W prawym górnym rogu kładziemy 3 fasolki
W dolnym prawym rogu 1 fasolkę
W lewym górnym rogu 2 fasolki
Ile mamy wszystkich fasolek?
Następnie dziecko rysuje w każdej części tyle np. kwiatów, ile leży ułożonych przedmiotów
9./ Odszukaj na obrazkach 8 różnic.
Odszukaj i połącz takie same książki.
10./ Czy wiesz z czego zrobiona jest książka?
Codziennie zużywamy bardzo dużo papieru. Dziś dowiesz się z czego i w jaki sposób on powstaje.
Jak powstaje papier - zajęcia dydaktyczne
11./ Przypatrz się ilustracjom i ułóż je w odpowiedniej kolejności.
12./ Jak zrobić masę papierową? Obejrzyjcie film i wykonajcie masę papierową. Pobawcie się nią, wykonując różne figurki.
13./Policz.
- Ile półek ma regał z książkami?-........... - Ile książek jest na najniższej półce/- ......... - Ile książek ustawiono na najwyższej półce?- ........ - Ile książek jest na środkowej półce?- ......... - Jakiego koloru jest czwarta / siódma, druga, itp./ książka na najwyższej półce?- .........
14./ ,, Moja książka"- samodzielne wykonanie książeczki. Dziecko z rodzicem wymyśla historię, rysuje obrazki do treści i składa je w całość uzyskując książeczkę własnego pomysłu. Tutaj można pobrać materiały do druku: