środa, 13 maja 2020
Temat dnia:,, Jak powstaje książka?"- 8 godz.
1./ Zajęcia ruchowe- 0,5 godz.
- zabawy ruchowe ,, Tajemnicza książka", ,,W księgarni", ,, Nasze nogi"
2./ Gimnastyka poranna- 0,5 godz.
- ćwiczenia z piłką- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
3./ Poznanie przyrody i świata- 1 godz.
- poznanie procesu powstawania papieru / historyjka obrazkowa/;
- poznanie kolejnych etapów powstawania ksiażek;
- poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki;
- rozpoznawanie takich samych elementów;
- wskazywanie różnic w obrazkach;
4./ Edukacja językowa- 1,5 godz.
- praca z tekstem opowiadania ,, Jak powstaje książka?"
- praca z treściami filmu dydaktycznego;
- wypowiedzi dzieci na temat tekstu oraz filmu;
- nauka na pamięć wiersza ,, Książeczka";
- wypowiedzi na temat filmu dydaktycznego ,, Jak powstaje papier?";
5./ Edukacja matematyczna- 1,5 godz.
- przeliczanie książek na półkach, określanie ich liczebności;
- określanie która to z kolei książka/;
- dyktando matematyczne w przestrzeni / dwie wersje/;
- rozpoznawanie cyferek;
6./ Muzyka- 1 godz.
- zajęcia rytmiczne;
- nauka śpiewania piosenki o książce;
7./ Technika- 1 godz.
- wykonanie masy papierowej i rozmaitych figurek;
8./ Plastyka- 1 godz.
- wykonanie ilustracji do własnej książeczki - praca plastyczna ,, Moja książeczka".
Witam Was Kochani!
Zapraszam do udziału w zajęciach.
1./ Na początek zapraszam Was na rytmikę. Poprowadzi ją dla Was pani Elizka.
2./ Czas rozpocząć poranną gimnastykę. Dzisiaj potrzebować będziemy do ćwiczeń piłkę. Przebieramy się w wygodne stroje do ćwiczeń i zaczynamy.
Ćwiczenia poprowadzi pan Andrzej.
3./ Posłuchajcie opowiadania ,, Jak powstaje książka " M. Tokarczuk.
,,Jak powstaje książka?” Magdalena Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.
4./ Obejrzyjcie film o powstawaniu książki.
Na podstawie przeczytanego tekstu opowiadania i obejrzanego filmu porozmawiajcie z rodzicami o tym jak powstaje książka. Pomocne mogą okazać się zamieszczone powyżej ilustracje.
5./ Popatrzcie na zdjęcia umieszczone poniżej. Wskażcie i nazwijcie osoby i zawody związane z powstawaniem książek. Opowiedzcie o ich pracy.
AUTOR KSIĄŻKI |
REDAKTOR |
ILUSTRATOR |
DRUKARZ |
6./ Proszę, by rodzice przeczytali dziecku wiersz.
Spróbujcie pokazywać treść wiersza zgodnie z poleceniami zaznaczonymi kolorem. Powtórz kilkakrotnie.
Ruchowa interpretacja wiersza
pt. „Książeczka”
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
Teraz z piosenką o książce pokazuj tekst.
Naucz się śpiewać tą piosenkę.
7./Proponuję Wam kilka zabaw ruchowych.
- „Tajemnicza książka”
Dziecko
otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej
pozycji, podczas gdy prowadzący wydaje kolejno polecenia: Obracamy się,
tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu.
- „W księgarni”
Dziecko leży na boku.
Na hasło.: Książki się otwierają - przechodzi do leżenia na wznak,
wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi.
Na hasło: Kartki się przewracają - klaszcze w dłonie.
Na hasło: Kartki się przewracają - klaszcze w dłonie.
Rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze w dłonie.
Na hasło: Książki się zamykają - dziecko powraca do pozycji wyjściowej.
- „Nasze nogi”
Dziecko
i rodzic lub dwoje dzieci tworzą parę. Przechodzą do leżenia na
plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach
tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując
wyprostować nogi. Ćwiczenie wykonują tak, żeby nie odrywać stóp od stóp
partnera.
Następnie odpychają się od siebie stopami.
Następnie odpychają się od siebie stopami.
8./ Dyktando
matematyczne w przestrzeni. Dla ułatwienia wykonania obu tych zadań
proszę, aby dzieci założyły na prawą rękę opaskę, gumkę można coś
namalować np. motylka, serduszko itp.
Propozycja 1:
Rodzic może schować jakiś przedmiot w mieszkaniu i aby dziecko go znalazło wydaje komendy np.
Idź
8 kroków do przodu; Teraz 3 w lewą stronę. Teraz 5 kroków do tyłu.
Teraz 4 kroki w prawą stronę .Prawą ręką dotykamy lewego kolana. Lewą
ręką prawego kolana. Prawym łokciem dotykamy lewego kolana. Lewym
kolanem dotykamy dywanu.`
Propozycja 2:
Do
tego zadania będziemy potrzebować kilka małych przedmiotów makaron
świderki, muszelki. Rodzic dzieli pisakiem kartkę na 4 części i kładzie
ją pionowo przed dzieckiem. Następnie prosi dziecko, aby:
- Z prawej strony kartki położyło rękę.
- Na dole po lewej stronie proszę ułożyć 2 fasolki.
- W prawym górnym rogu kładziemy 3 fasolki
- W dolnym prawym rogu 1 fasolkę
- W lewym górnym rogu 2 fasolki
- Ile mamy wszystkich fasolek?
- Następnie dziecko rysuje w każdej części tyle np. kwiatów, ile leży ułożonych przedmiotów
9./ Odszukaj na obrazkach 8 różnic.
Odszukaj i połącz takie same książki.
10./ Czy wiesz z czego zrobiona jest książka?
Codziennie zużywamy bardzo dużo papieru. Dziś dowiesz się z czego i w jaki sposób on powstaje.
Jak powstaje papier - zajęcia dydaktyczne11./ Przypatrz się ilustracjom i ułóż je w odpowiedniej kolejności.
- Ile półek ma regał z książkami?-...........
- Ile książek jest na najniższej półce/- .........
- Ile książek ustawiono na najwyższej półce?- ........
- Ile książek jest na środkowej półce?- .........
- Jakiego koloru jest czwarta / siódma, druga, itp./ książka na najwyższej półce?- .........
Poćwiczcie rozpoznawanie cyferek.
Zabawę w odgadywanie cyferek znajdziecie na podanej poniżej stronie.
http://pisupisu.pl/przedszkole/jaka-cyfra
14./ ,, Moja książka"- samodzielne wykonanie książeczki.
Dziecko z rodzicem wymyśla historię, rysuje obrazki do treści i składa je w całość uzyskując książeczkę własnego pomysłu.
Tutaj można pobrać materiały do druku:
http://przedszkolankowo.pl/2017/04/27/ksiazeczka-przedszkolaka/
15./ Na zakończenie proponuję Wam obejrzenie bajeczki ,, Rodzina Treflików"- odc.13 ,, Warto czytać".
Na dzisiaj to już wszystko.
Kończymy nasze spotkanie.
Życzę Wam miłego popołudnia.
Pozdrawiam!
Pa!Pa!Pa!
Pozdrawiamy Edyta i Oskarek
OdpowiedzUsuń