środa, 29 kwietnia 2020

środa, 29 kwietnia 2020 ,, Wielkie sprzatanie"- zajęcia całodzienne 8 godz.

Środa, 29 kwietnia 2020


Temat kompleksowy: „Chronimy środowisko”.
 

Temat dnia: „ Wielkie sprzątanie”.






zajęcia całodzienne- 8 godzin  
1./zabawy ruchowe- 1 godz. 
- taniec z gazetami;
- zabawa ruchowa ,, Śmieciarki"
2./edukacja językowa- 1,5 godz.
- słuchanie tekstu wiersza ze zrozumieniem;
- udzielanie odpowiedzi do treści wiersza;
- wypowiedzi samodzielne na temat segregacji odpadów, pomysły co można zrobić z nimi.
3./poznawanie przyrody i świata- 1,5 godz.
- poznanie sposobów odzyskiwania surowców wtórnych;
- poznanie właściwych kolorów pojemników na poszczególne odpady;
- ćwiczenia w segregowaniu śmieci rzeczywistych i online;
- poznanie symbolu recyklingu i jego znaczenia;
- udzielania odpowiedzi na temat ochrony środowiska przed odpadami - zabawa PRAWDA- FAŁSZ
4./edukacja matematyczna-2 godz. 
-  przeliczanie elementów w zbiorze- ilości odpadów w pojemnikach;
- porównywanie ilości elementów: więcej- mniej;
 - określanie kolejności plastikowych butelek,
- ustawianie butelek od największej do najmniejszej i odwrotnie;
- wykorzystanie cyfr do 7 do podpisywania ilości elementów w zbiorach oraz podczas określania kolejności.                               
5./muzyka- 0,5 godz.
- nauka piosenki ,, Świat w naszych rękach"
- zabawy muzyczno- ruchowe do piosenki.
6./technika- 1 godz.
- praca z surowców wtórnych ,, Minionki rozrabiają na wyspie"
7./ćwiczenia gimnastyczne- 0,5 godz.
- gimnastyka poranna- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.

Witam Was!
Rozpoczynamy dzisiejsze zajęcia od powitania i krótkiej gimnastyki.
 
Przypominam Wam zabawę z gazetami, którą dobrze znacie, bo ćwiczyliście już ją z panią Ewą. Przygotujcie gazety i na śladujcie ruchy, które pokazują dzieci.
Gimnastyka poranna. Czas rozruszać się troszeczkę. Ubierzcie spodenki, bluzeczkę z krótkim rękawkiem. Popatrzcie jak ćwiczą dzieci w przedszkolu i je naśladujcie.

Po ćwiczeniach obowiązkowo myjemy dokładnie ręce.
Przebieg zajęć:
1. „Śmieciolandia” słuchanie wiersza M. Bryczyńskiego. Rozmowa dotycząca jego treści; poznanie możliwości podejmowania różnych działań na rzecz ochrony środowiska.
 
Śmieciolandia
 
Człowiek wciąż wysila głowę,
By wytwarzać rzeczy nowe,
A zużyte, niezbyt ładne,
Rzuca w koło gdzie popadnie.
Tym sposobem właśnie, z czasem,
Produkuje śmieci masę
I gdy ktoś go nie oświeci,
Zmienia ziemię w kupę śmieci.
Śmieci w domu i na schodach,
W lasach, parkach i ogrodach,
Śmieci w rzece i w jeziorze,
Uff! Tak dalej być nie może!
By się z plagi tej wyleczyć,
Nie kupujcie zbędnych rzeczy,
Unikajcie sztucznych tworzyw,
Których nie ma jak rozłożyć.
Dobrze jest też często sprzątać,
Zbierać śmieci nawet w kątach.
Do śmietnika spacer krótki
Też mieć może dobre skutki.
Myślcie również o naturze,
Żeby w zgodzie z nią żyć dłużej
I pomóżcie innym dzieciom
Wydać wojnę wszystkim śmieciom.

Rozmowa na te mat treści wiersza
- Co to są odpady?
- W jaki sposób ludzie zaśmiecają Ziemię?
- Czy można wyrzucać śmieci gdziekolwiek?

2. „Co można zrobić, by nie rosły góry śmieci? "– rozmowa z dziećmi: 
- w czasie zakupów wybierać szklane opakowania, 
- nie kupować jedzenia w plastikowych, jednorazowych pojemnikach,
-  segregować odpady.

- Na jakie grupy segregujemy odpady ? ( rodzic przygotowuje kartki w trzech kolorach: niebieskim, żółtym i zielonym. Wycina z nich kształt pojemników na śmieci. Można naszkicować kształt pojemnika i wspólnie z dzieckiem wyciąć je nożyczkami.
Rodzic przygotowuje napisy SZKŁO, PAPIER, PLASTIK. Pokazuje trzy pojemniki do segregacji odpadów: na makulaturę – niebieski, plastik -żółty , szkło – zielony,) . Wspólnie z dzieckiem umieszcza napisy na właściwym pojemniku(wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego – szkło, papier, plastik).
SZKŁO

 PLASTIK

 PAPIER
3. Segregujemy śmieci – ćwiczenia w segregowaniu. Na dywanie  rodzic rozsypuje odpadki z różnego materiału. Dzieci mają za zadanie posegregować śmieci do odpowiednich worków z przyczepionym pojemnikiem w odpowiednim kolorze, który został wycięty poprzednio. Zwrócenie uwagi na to, że niektóre odpady niepasujące do worków takie jak baterie, lekarstwa, zepsute urządzenia elektryczne trzeba specjalnie przetwarzać, bo są bardzo szkodliwe dla środowiska. 

4. „Wysypisko na bibule” – wykonanie doświadczenia.
Potrzebne będą: bibuła z narysowanym przez rodzica lasem na środku,
tusz do narysowania plamy- wysypiska, spryskiwacz z wodą.
Dzieci oglądają bibułę z wcześniej narysowanym lasem, na środku  rodzic tuszem zaznacza plamę (wysypisko), następnie spryskuje wodą i dzieci obserwują, co się dzieje. Wyciąganie wniosków. 

5. Sytuacja problemowa „Co możemy zrobić z tymi odpadami”? 
 Obejrzyjcie dwie krótkie bajeczki ekologiczne, które pomogą Wam udzielić odpowiedzi na to pytanie.
 RECYKLING

Zapoznanie z symbolem recyklingu, który oznacza ponowne przetwarzanie odpadów. 
Dzieci zgromadzone przed pojemnikami z odpadami.
 Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne korzyści.        - Jaki może być dalszy los tych odpadów? 
- Czy odpady możemy wykorzystywać ponownie? 
(Z makulatury produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru.
Z plastikowych odpadów powstają tworzywa sztuczne oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych. Złom jest przetapiany w hutach na metale, z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe). Dzieci wymyślają, do czego mogą być wykorzystane odpady.

6. Relaks przy muzyce; śpiewanie piosenki „ Świat w naszych rękach”.
 
7. „Prawda, fałsz” – dzieci za pomocą wesołej i smutnej buzi określają poprawność czytanych przez  rodzica zdań.

- Plastik i szkło powinniśmy wyrzucać do oddzielnych pojemników.
- Do wody można wyrzucać śmieci.
- Spalając śmieci zatruwa się środowisko.
- Zużyte baterie wyrzucamy do zwykłego kosza na śmieci.
- Przed wyrzuceniem plastikowej butelki do kosza trzeba ją zgnieść.
- Mały papierek można wyrzucić na ulicę.
- Jednorazowe torebki są lepsze niż te wielokrotnego użytku.
- Ze zużytego plastiku można zrobić zabawki.
- Ze zużytych butelek już nic nie można zrobić.
 
8. Zabawa ruchowa „Śmieciarki” – Rodzic rozkłada po pokoju śmieci zgromadzone wcześniej i wykorzystane w punkcie 3.  Układa w jednym miejscu worki z symbolem pojemnika we właściwym kolorze. Dzieci zamieniają się w „śmieciarki”. Kiedy  rodzic gra na instrumencie (tamburyn/bębenek/kołatka) lub puszcza piosenkę, dzieci – śmieciarki jeżdżą po mieście – pokoju i szukają śmieci. Dziecko bierze jeden przedmiot. Gdy rodzic przestaje grać, dzieci - śmieciarki udają się do właściwego pojemnika i zatrzymują się obok niego.  Rodzic pyta kolejno dziecko, z jakiego tworzywa ma śmieci i czy prawidłowo odszukał pojemnik.
Dziecko wrzuca śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane.
9. Zabawa matematyczna- 
  • Wykorzystujemy worki ze śmieciami z poprzedniej zabawy. Przygotowujemy karteczki z zapisanymi cyferkami.Polecamy dziecku przeliczyć zebrane śmieci w każdym worku i określić ich ilość liczbą oraz jej zapisem cyfrowym.
  • Rodzic przygotowuje butelki plastikowe w różnych wielkościach. Poleca dziecku, aby ustawiło butelki od najmniejszej do największej. Przygotowuje z dzieckiem zabarwioną farbkami wodę w rożnych kolorach / tyle rodzajów kolorów, ile butelek w szeregu/. Dziecko z rodzicem przelewa płyn za pomocą lejka do butelek. Następnie zadaniem dziecka jest określenie kolejności butelki w danym kolorze :pierwsza butelka- ?;piąta butelka - ?, Można nadać numerki butelkom w szeregu.                                                                                
10. Propozycja pracy plastycznej. Praca plastyczna z surowców wtórnych ,, Minionki rozrabiają na wyspie".
Jako podstawę do nasze pracy  wykorzystaliśmy kawałek kartonu, minionki wykonaliśmy z rolek po papierze, a wyspę uformowaliśmy z szarego papieru pakowego. W niektórych miejscach za pomocą kleju wikol przykleiliśmy piasek. Całość makiety można jeszcze pomalować, dokleić drzewka oraz uformować z worków foliowych wodę.
Palma powstała z kilku rolek owiniętych brązową bibułą, a na szczycie umocowaliśmy liście kasztanowca i banan.
 
11./Gra online ,, Segregacja śmieci Mini Mini +"



Proszę rodziców o komentarze na blogu.

Pora kończyć na dzisiaj.
Życzę Wam miłego dnia.
Pozdrawiam! Pa!

2 komentarze:

poniedziałek, 22 czerwca 2020 ,,Wakacyjne podróżowanie"

poniedziałek, 22 czerwca 2020  Tematyka tygodnia: ,, Do widzenia, przedszkole" Temat dnia: ,,Wakacyjne podróżowanie" ...